Labels

donderdag 13 februari 2020

Een beetje filosoof


Mondriaan, “Avond; de rode boom”, 1908-1910

Ik was in Utrecht bij een boekpresentatie. Er was een praatje van Bas Haring, filosoof van beroep. Een vriend van me zat naast hem, op de eerste rij. Wat doe je eigenlijk de hele dag, vroeg hij, als je filosoof bent?

We denken allemaal dat we iets nuttigs moeten doen. Een filosoof weet wel beter.

Haring vertelde in zijn praatje dat een filosoof iemand is die zich regelmatig terug trekt, dat kan fysiek, maar hoeft niet persé. Het liefst zat hij e hele dag in een hotelkamer, in goede verzorging.

Ik ben geen mens die goed alleen kan zijn. Toch ben ik een beetje filosoof. Elke dag trek ik me een beetje terug, vaak op mijn ipad, in dit blog, in mijn boeken, in de trein.

Ik heb vroeg geleerd om me terug te trekken, mijn eigen denkwereldje te maken. Ik groeide op tussen vrienden die filosofen zo maar slecht begrepen. Ik denk nog steeds dat filosofen doorgaans slecht begrepen worden. Ik vraag me af of mij schrijverijtjes goed begrepen worden.

Voor zover het al gelezen wordt natuurlijk. Je moet wel een podium hebben. Net als Bas Haring, recht voor me.