Labels

dinsdag 4 februari 2020

Uit een ander leven



Katherine Baumgertner, foto Anna Vasjchilo

Sommige foto’s trekken me naar een voorliefde voor bepaalde boeken als naar een vroeger leven. Klassieke Russen, Tolstoj, Gontsjarov, noem er maar een paar. Als oude kennissen, die af en toe nog voorbij komen. Soms weet ik amper wat ik heb gelezen of beleefd. Wat maakt het nog uit.

Toergenjev heb ik recent nog herlezen. Anna Karenina ook. Oorlog en Vrede moet je drie keer in je leven hebben gelezen, heeft iemand ooit gezegd: als jongeman, op middelbare leeftijd en als oudere. Verschillende levens. Het wordt stilaan tijd voor de volgende keer. Even nog wachten op mijn pensioen.

Katherine Baumgertner is kostuumontwerpster en model van haar eigen creaties. Alles kan kunst zijn. De jurk, de foto, de entourage. Kleine dingen brengen je naar een andere wereld. Grote boeken helpen groots te ontsnappen. Kunst vult de gaten in ons leven. Gaten die eenieder laat vallen. Zekerl ik.