Labels

woensdag 14 februari 2018

L.A. Ring: “In de tuindeur. De vrouw van de kunstenaar”


L.A. Ring, “In de tuindeur”, 191 x 144 cm, 1897
Statens Museum for Kunst, Kopenhagen

In 1896 huwde de Deense kunstschilder Laurits Andersen Ring de eenentwintig jaar jongere Sigrid Kähler, dochter van een keramist uit Naestved, die hij al vanaf haar kinderjaren kende. In de daarop volgende jaren zou hij haar meermaals portretteren in hun huis in het dorp Karrebaeksminde, soms ook samen met de drie kinderen die ze kregen. Het waren vaak vredige taferelen die een nieuwe rust weerspiegelen in het gemoed van de kunstenaar, die vaak zwaarmoedig was, zelfs met suïcidale gedachten.

In het hier besproken schilderij portretteert Ring Zijn vrouw in zwangere toestand. Hij lijkt overweldigd door een nieuw geluk. Uit alles straalt lente en licht. Kähler is gekleed in een delicate okergele jurk, die een rose gloed krijgt in de schaduwdelen. Ze leunt tegen de opengeschoven tuindeur en kijkt dromerig over het terras. Tegenover haar staat een mirreboom met daarachter, op het versgroene gras, een bloeiende appelboom. Het gordijn en het stukje tuindeur links geven het werk een stabiel verticaal accent en passen bovendien in de afgewogen kleurencompositie, waarbij tinten zich op diverse plaatsen herhalen.

Ring werd tot zijn compositie geïnspireerd door het beeld van de beschermengel, dat in de jaren 1890 veelvuldig werd gebruikt in de Deense poëzie. De vrouw die redding biedt aan man, niet alleen spiritueel, maar ook verzorgend en erotisch. Ze brengt het paradijs op aarde. De symboliek is eenvoudig: jeugd, lente, nieuw leven, trouwe en toegewijde liefde, de mirte staat voor levenskracht en gezonde kinderen. Tegelijkertijd echter is de kwetsbaarheid van het geluk voelbaar. Het blijft geen lente. De cyclus van het keven schrijdt voort. Hoe prachtig de bloesem ook is, uiteindelijk is niets blijvend. De takken zijn kronkelige en breekbaar. Uiteindelijk gaat alles richting de dood.

De Deense kunsthistoricus Jan Cornelis Zibrandtsen wijst op het contrast tussen het grote formaat van het werk en  de intimiteit van het onderwerp: “We zien een meer dan levensgrote vrouw in profiel, peinzend voor zich uit kijkend. We voelen de volledige echo van de lente in haar hoofd, maar ook haar angsten voor wat komen gaat. Ring was een groot psycholoog”.