Labels

zaterdag 2 september 2023

Vegen

 
Paula Rego, “De veger”, 2002, Museu de Serralves, Porto


Ik heb het al vaker over Paula Rego gehad. Ik zag haar opnieuw in Porto.

Het werk van Rego wortelt in onverwerkte beelden uit het verleden. Het intrigeert wat onder de oppervlakte blijft. Wat mensen zien, wat mensen niet zien. Soms teken ik mijn cliƫnten een boom, met onder de oppervlakte de wortels. Niemand kan scherp uitleggen waar het vandaan komt. De meesten willen het niet, hebben het nooit gedaan, waardoor het duistere ondergrondse blijft werken.

Veel mensen worden slecht gezien, makkelijk voorbijgelopen. Een veegster wordt vaak niet gezien, makkelijk voorbijgelopen. Maar ook een veegster heeft een verhaal. Wat heeft ze weggeveegd? Wat probeert ze te verbergen? Paula Rego weet van het vegen, van het verbergen, probeert het voorzichtig boven te halen, zoals ik in mijn werk. Mensen willen gezien worden, hoe hard ze ook vegen.

Dat maakt mijn werk intrigerend, net als het werk van Rego.