Labels

woensdag 17 mei 2023

Lisa en Maria


Da Vinci, “Mona Lisa”, 1503-1506
Scorel, “Maria Magdalena”, 1530

Leonardo’s “Mona Lisa” geldt als het bekendste schilderij ter wereld. Het wordt geroemd om de ondoorgrondelijke blik van het model, de verborgen glimlacht, en omdat het de eerste schilderij met een dergelijke psychologische diepgang zou zijn geweest.

Toch doet de “Maria Magdalena” van Jan Scorel niet onder voor de “Mona Lisa”. Misschien is ze nog wel mooier. Scorel schilderde haar in zijn Italiaanse jaren, kort nadat Da Vinci zijn meesterwerk voltooide. De invloeden van de Renaissance zijn onmiskenbaar, vooral Giorgione, maar Da Vinci kan hij eigenlijk niet gekend hebben.

Ik bladerde wat door een van mijn kunstboeken, tot mijn eigen trots zag ik de overeenkomst. Ik heb er toch echt wel het oog in, dacht ik even. Toen ik even later op internet keek zag ik echter dat anderen de overeenkomst ook al hadden gezien. Niet altijd is het internet een zegen. Niettemin, goed van mij dat ik het zag. Je hoeft niet altijd de eerste te zijn.