Labels

zondag 28 mei 2023

Lebensraum

 
Hitler, Martha en Joseph Goebbels

Hitler was een meester in het voor eigen doel verbasteren van krachtige filosofische termen, die zijn politiek  een ethische en zelfs etnologische rechtvaardiging konden geven. Übermensch is er een van, maar bijvoorbeeld ook Lebensraum, dat verbonden is met Spengler, door deze geïnterpreteerd als een steeds veranderende energie die in een cyclische beweging in de tijd dan eens door de ene, dan weer door een ander volk wordt vrijgemaakt. Hitler zag er enkel een dekmantel in voor zijn agressiedrang.

Ik vraag me af hoe we vandaag de dag om moeten gaan met een term als Lebensraum, in deze tijd van overbevolking. Toen ik jong was zaten we aan vijf miljard, nu al boven de zeven. Hoe zal het zijn als mijn kinderen oud zijn en ik er niet meer ben. Bezien vanuit de ruimte zie ik een planeet ten onder gaan aan de mensenplaag, die welbeschouwd oorzaak is van alle echt grote problemen. Ik vraag me af hoe de komende generatie oplossingen gaat vinden. COVID maakte al duidelijk dat als we het echt beginnen voelen radicale oplossingen mogelijk zijn. In China hadden ze ooit een 1-kind politie. Alles zal in een nieuw perspectief komen staan. Ik hoop alleen dat de term Lebensraum niet meer als nieuwe denkmantel boven water komt. Want dat laat zich alleen maar vertalen in dat zo radicaal ten koste gaat van de zwakkeren, dat ik blij mag zijn het niet meer te hoeven meemaken.