Labels

donderdag 26 januari 2023

Aan de kant van het water

 
Vincent van Gogh, “Portret van Armand Roulin”, 1888

Tijdens zijn verblijf te Arles in 1888 portretteerde Vincent van Gogh diverse familieleden van postbode Joseph Roulin. Bovenstaand portret van diens zoon Armand, destijds zeventien jaar oud, is in bezit van Museum Boijmans van Beuningen. Misschien wel het mooiste portret dat Van Gogh schilderde. Het mooiste voor mij. Ik moet denken aan Nescio.

Het was een wonderlijke tijd. Als ik er goed over nadenk, moet die tijd nog steeds voortduren, die duurt voort zolang er jongens van negentien, twintig jaar rondlopen.

Of zeventien. Toen ik voor het eerst Nescio las.

En dan gingen we de zon op zien komen aan de Zuiderzee, behalve Kees, die naar huis ging. Hoyer klaagde over de kou, maar Bavink en Bekker wisten nergens van. Die zaten op de stenen aan de Zeedijk met de ogen half dicht en keken tussen hun ooghoeken naar de dansende gouden pijltjes die de zon in het water maakte. Stapelmal werd Bavink ervan. Naar de zon lopen wilde-i over de lange, lange schitterende streep. Maar aan de kant van het water bleef-i toch maar staan.

En ik zat aan de kikkersloot, achter ons huis. En Armand keek naar Van Gogh, die de velden van Arles in alle eeuwigheid schilderde. En van Gogh zelf…