Labels

vrijdag 6 januari 2023

Historische sensatie

 
Max Ehlert, “Elegante vrouw in cabrio bij het Gardameer”, gepubliceerd in “Die Dame”, april 938

Het besef dat het verleden echt bestaan heeft. De historische sensatie noemde Huizinga dat.

Deze zomer fietste ik over een voor auto’s afgesloten weg langs het Lago d’Iseo in Noord ItaIiĆ«, bezijden het Gardameer.  Ik zou zweren dat het op de weg van de foto was. Ik voel me weer terug op vakantie. Op vakantie voelde ik me terug in de jaren dertig. De jaren van de dame in de cabrio. De jaren van Duitslands glorie, ook door Max Ehlert gefotografeerd.

Soms weet je niet waar je eigenlijk naar verlangt.misschien is dat zelfs wel waar het om draait in het leven: uitzoeken waar je naar verlangd, altijd verlangd hebben. Om er vervolgens achter te komen dat het te laat is. Dat je cabrio’s met mooie dames verdwenen zijn. Tot je plotseling gewaar wordt dat er nog kleine brokjes resteren. Op een afgesloten weg in Noord-ItaliĆ«. Als historische sensatie.

Het dichtste bij de waarheid dat je kan komen! Enige zin des levens!