Labels

vrijdag 1 juli 2022

Kafka en ontwikkeling

 
Tekening door Kafka

“Verdoe je tijd niet met het zoeken naar obstakels, misschien zijn er wel geen”. Dat neem ik me ter harte.

Ik ben in Praag en dat leek me een goede reden om weer eens wat van Kafka te herlezen. Boek in het koffer. Met goede zin op pad.

Ik begon enthousiast maar ergens halverwege liep ik een beetje vast. Het is literatuur van niveau, maar het verhaal ontwikkeld zich onvoldoende, de spanningsboog is vanaf het eerste hoofdstuk direct voelbaar maar zwakt allengs een beetje af. Ik denk dat Kafka ook niet goed meer geweten heeft hoe hij er mee verder moest en snap ineens waarom hij niet wilde dat zijn werk zou worden uitgegeven. Of wordt ik nu pedant.

Ik leg het boek maar even terzijde. In Praag moet je ook niet teveel lezen. Niet teveel schrijven. Verdoe je tijd niet met je eigen gedachten, er is nog zo veel te zien, zoveel te doen. Laat ik me dat ook eens wat meer ter harte nemen.