Labels

dinsdag 15 december 2020

Riot en rotje

 
Belfast, Riot na het overlijden van IRA-hongerstaker Bobby Sands, 5 mei 1981

Soms denk je, daar had ook ik kunnen lopen, gewoon tussen kunnen staan. Wij duwden ergens rotjes in de brievenbus, vooral bij de familie Maan, waarvan vader achter ons aan kwam. Spannender is het nooit geworden. En toch is het alsof ik mezelf herken die jongens. 

Wat zou er van die ventjes geworden zijn. Dat zou een aardige documentaire op kunnen leveren, maar dat is mijn vak niet. Ik moet het doen met mijn fantasie. En mijn eigen ervaringen. Kijken wat ik kan koppelen. Ik geloof niet dat die jongens een smooth leventje hebben gehad, zoals ik. Ik zie drank, scheidingen, hard werken in de fabriek en luisteren naar de baas. Ik zie overal problemen, ook weer in de generatie volgend. Een rotje is wat anders dan een riot.