Labels

zaterdag 12 augustus 2023

Moedwillige schade

 
Illustraties door Søren Hjorth Nielsen, 1929-1930

In december 1930 schreef Knut Hamsun vanaf zijn landgoed Nørholm een brief aan de Deense schrijver en criticus Tom Kristensen naar aanleiding van de recente publicatie van diens roman “Vernieling”. “Ik geloof niet dat ik ooit zo betoverd ben door een boek - een briljant en belangwekkend werk”, schreef hij, “Ik heb zelf boeken geschreven, ik weet wat het is, maar nu ben ik nederig, want geen boek kan zich meten met het uwe. Aanvaard mijn respectvol eerbetoon”.

Vandaag heb ik “Vernieling” gedownload, als e-book, wellicht voor de vakantie. Ook al weet ik dat het niks zegt, en wat moet je eigenlijk met de lofbetuigingen van de oudere Hamsun, soms blijk ik sneller beïnvloedbaar dan ik wil toegeven. Ik denk aan Hamsun. Moedwillig schade toebrengen, is dat vernieling? Enfin. Het staat al op mijn e-reader.