Labels

zaterdag 26 augustus 2023

Soms net op tijd

 
L.A. Ring, “Omheinde weides met ooievaarsnest, Skærbæck”, 1903

Laurits Andersen Ring (1854-1933) is me enkele generaties voor, maar voelt als een zielsverwant. Dit schilderij had geschilderd kunnen zijn achter mijn ouderlijk huis in de jaren zestig. Ik ben een klein jongetje en weet nog niks van het leven. Hier is het goed. Beter gaat het niet worden. Ring moet dat ook geweten hebben. Als je het weet, is het eigenlijk al te laat.

Ik liep met mijn zonen achter mijn ouderlijk huis. Ze wisten nog dat ze hier ook met opa hadden gelopen, ook alweer meer dan twintig jaar geleden. Even was het weer goed zo. Dit is waar we naar zoeken. Er was een water aangelegd, maar verder maar weinig veranderd.

Soms ben je te laat. 

Soms ben je net nog op tijd.