“L’intrigante”, 1931 |
François Barraud (1899-1934) was een Zwitsers kunstschilder. Hij had nog een zus en vijf broers, waarvan er drie, Aimé, Aurèle en Charles later ook kunstenaar werden. Ze werden groot in een eenvoudige familie. Overdag kwamen ze aan de kost in eenvoudige baantjes als huisschilder of stratenmaker, ‘s-avonds bekwaamden ze zich in de schilderkunst. Uiteindelijk vonden ze hun stijl in wat in de jaren twintig de Nieuwe Zakelijkheid ging heten. In 1922 trok François naar Frankrijk, waar hij trouwde met de Française Marie, die vaak als zijn model zou fungeren en zijn stijl ook wezenlijk beïnvloedde met haar scherpe kritiek. Na een succesvolle tentoonstelling te Genève in 1931 leek François eindelijk als kunstschilder volledig in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien, maar drie jaar later overleed hij al aan tuberculose, slechts 34 jaar oud.
De melancholische werken van Barraud intrigeren niet alleen door de bijzondere, vervreemdende stijl, maar ook door de vaak raadselachtige thematiek, waarbij de kijker in het ongewisse wordt gelaten over het verhaal erachter. Het doet soms denken aan grote werken uit de Gouden eeuw van de Nederlandse schilderkunst. In “L’intrigante” zien we Marie die een brief met een lakzegel sluit, maar net als bijvoorbeeld bij Vermeers “Brieflezende vrouw” hebben we geen idee wat de inhoud van de brief zou kunnen zijn. In “La tailleuse de soupe”, geschilderd kort voor zijn dood, wordt opnieuw Marie afgebeeld, samen met haar jongere zus Louise. Ze zijn in gedachten, zwijgen, lijken een geheim te koesteren. We weten niet wat het is.
Het leven is één groot geheim. Misschien is dat wel de belangrijkste boodschap van François geweest.
“La tailleuse de soupe”, 1933 |
François Barraud en Marie met het schilderij , 1933 |