Labels

woensdag 7 augustus 2024

Twee generaties

 
Otto van Rees, “Portret van Greta Baars-Jelgersma”, 1949

Greta Baars-Jelgerma (1911-2014) was vertaalster, vooral van Scandinavische literatuur. Haar favoriet was Knut Hamsun. Op de piano bij haar thuis stonden in 2010 de foto’s van haar man Herman Baars (1909-2004) en van haar favoriete auteur Knut Hamsun, zij aan zij, zo lees ik. En dat in weerwil van de oorlog. Bijzonder toch…

Ik vraag me af of mensen die hun ziel net als ik kunnen spiegelen in het werk van Hamsun, automatisch ook een beetje op mij moeten lijken. Zielsverwanten. Intussen ben ik er eigenlijk wel achter dat dit niet zo hoeft te zijn. Zeker bij vrouwen, dan gelden toch andere maatstaven. Ik had dat ook al een beetje bij Amy van Marken, die uit 1912 was. Bijna twee generaties. Mensen verouderen sneller dan hun boeken. Alleen Dagny niet, die verandert nooit. Zoals ik voor altijd tweeëntwintig ben als ik haar naam ook maar even weer noem. Dagny! Als ik een foto had dan mocht die naast mijn bed.