Labels

zaterdag 9 maart 2024

Niet in New York

 
Alfred Stieglitz, “The incoming boar”, 1894

In 1894 was Alfred Stieglitz met zijn kersverse vrouw Emmeline Obermeyer op huwelijksreis in Europa en belandde zowaar in Katwijk, waar hij enkele van de mooiste foto’s schoot die ooit in ons land zijn gemaakt. Geen New York, maar toch…

Vandaag ben ik met mijn vrouw in Katwijk en probeer te denken: hier heeft Stieglitz ooit gestaan, gelopen, gezeten. Ik maak een paar foto’s, maar het licht is niet meer hetzelfde. Ik kan het niet voelen. Katwijk is van toeristen, de huisjes al lang niet meer van vissers. De zee is mooi, ze kan ook niet anders, edoch het dorp bied geen schoonheid. Maar misschien deed ze dat honderddertig jaar geleden ook al niet echt. De schoonheid moet je zelf zoeken, in het hier en nu, met mijn vrouw als op huwelijksreis, en als het helpt met een paar foto’s uit een lang vergeten tijd. Vandaag natuurlijk van Stieglitz. Ook al zijn we dan niet in New York.


“Gossip” En alles vervliegt in de wind.