Labels

zondag 5 maart 2023

Eerlijke oprechtheid

 
William Rothenstein, “Interior (Lady with a Hat) “, 1891

William Rothenstein (1872-1945) en Edouard Vuillard (1868-1940) studeerden in de jaren 1880 beide aan de Academie Julian, Rothenstein net toen Vuillard er weg was. In 1890 kwam het tot een ontmoeting.

Beide schilders behoren tot mijn favorieten. Ik zie de overeenkomsten. Zelfs het jaar is hetzelfde. Tot mijn verbazing echter las ik vandaag in een proefschrift dat hij Rothenstein, net als zijn wapenbroeder Pierre Bonnard, verguisde omdat hij “de eerlijke oprechtheid van zijn Franse voorgangers”, lees de impressionisten, zou hebben “verloochend”. Hoe belangrijk is dan oprechtheid?

Laat ik ze hier dan maar even naast-elkaar-plaatsing zetten. Ik zoek naar de oprechtheid. Ik durf het een niet boven het andere te plaatsen. Maar dat kan iedereen anders zien, zeker over de tijd.


Edouard Vuillard “L’Élegante (Lucy Hessel)”, 1891