Labels

vrijdag 4 februari 2022

Verandering zonder voorspelling


Carles-François Daubigny, “The Seine: ochtend”, 1874,  MET Museum NY, ‘Not on view’, lees ik (schande)

Charles-François Daubigny was een vooraanstaand lid van de School van Barbizon, een 19e-eeuwse kunststroming die neigde naar het realisme en een voorloper was van het impressionisme. Hij schilderde graag langs de Seine en de Oise. Op het hier weergegeven schilderij zien we een zonsopkomst achter het dorpje Herblay aan de Seine, net buiten Parijs. Kenmerkend voor de stijl van Daubigny zijn de zachte focus, de losse penseelvoering en gedempte kleuren, die wellicht het beste tot hun recht komen in de ochtend en de avond. Ik zie het terug bij Monet en Cézanne. Ik ziet het terug bij mezelf, terwijl ik naar buiten kijk, bij avond. Ik zie het water, de eendjes, in het nu bij een beetje regen. Bijna honderdvijftig jaar. Eigenlijk is er maar weinig veranderd. Over nog eens honderdvijftig durf ik niets te voorspellen.


Herblay-sur-Seine in onze tijd, het verleden heeft werkelijk bestaan, er is zo maar weinig veranderd