Labels

maandag 7 februari 2022

De tijden van Bardot


Bardot door Van Dongen, 1960


Kees van Dongen (1877-1968) schilderde in 1964 Brigitte Bardot. Eerder deed hij dat ook al in 1960. Van Dongen was al een oude man. Ouder dan Marc Overmars. We weten niet hoe het vroeger ging. Gegaan is. Er is zoveel gebeurd dat we niet weten. Nooit zullen weten. Omdat iedereen doodgaat, of zijn mond houdt. Hield. Toen.

Ook Picasso schilderde Bardot. Wat zou ik gedaan hebben als ik een beroemd kunstschilder was? Ik wil niks goedpraten, maar wil ik probeer voorzichtig te zijn in mijn morele oordeel. Het heeft in elk geval mooie kunstwerken opgeleverd. Niks van te zeggen. En Ajax is weer Europese top, waar ik ook blij van wordt. Je bent rijk en machtig, dus je moet kapot, zei Linda de Mol. Ook dat is waar. Ik wil niks goedpraten, het is vooral erg voor de slachtoffers hoor ik iedereen zeggen, maar het is misschien nog wel erger voor Overmars, hoezeer hij ook schuld zal zijn. Of voor Linda, die geen schuld heeft. Want dat kan allemaal samen.

En het is natuurlijk erg ook voor Ajax. Maar dat is van ondergeschikt belang in deze tijd. De tijden van Bardot zijn voorbij.


1964