Labels

donderdag 4 januari 2024

Nederlander-gevoel

 
Willem Koekkoek (1839-1895), “Figuren bij een kanaal in Holland”, fantasiestadje, capriccio-compositie, ca. 1880

Op zoek naar de Nederlander. Dé Nederlander bestaat niet, hoor ik op televisie zeggen. Het zij zo.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen Hollands oergevoel bestaat. Voorzeker bestaat dat. Willem Koekkoek, telg uit de schilderende Koekkoek-familie, laat dat zien als weinig anderen. Ik ben genoeg romanticus om dat te herkennen. Misschien is het een beetje veel Anton Pieck, maar zelfs daar heb ik nog ergens een boek van liggen. Ook Koekkoek is kunst. Ook dit raakt me, dieper dan ik soms wil toegeven. Het raakt aan wat ik nog kan weten.

Zou het kunnen zijn dat zij die geraakt worden door een schilderij van Willem Koekkoek de echte Nederlanders zijn? Dat alleen zij het herkennen? Zou het kunnen dat ík daarmee tot de echte Nederlanders behoor? Ik weet niet of ik daar nog blij van zou worden, na wat er allemaal gaande is. Bij Anton Pieck zou ik toch wel een grens willen trekken. Liefhebbers van Anton Pieck stemmen vast verkeerd. Daar wil ik maar liever niet bij horen.