Labels

vrijdag 19 januari 2024

Madonna van de stille eenvoud

 
Léon Frédéric, “De Vlaamse kantmaakster”, 1907, 137 x 111 cm, privé collectie NY

Het schilderij “De Vlaamse kantmaakster”, van Léon Frédéric“, zag ik in 2018 te zien op de Tefaf en trok direct mijn aandacht. Later zag ik op Sotheby’s dat het te koop stond voor 80.000 - 120.000 dollar, uiteindelijk werd het in 2020 in New York verkocht voor 87.500 euro.

Veel geld. Maar wel een schilderij naar mijn hart. Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld door schilders van de stilte. Vermeer, Hammershøi, Friedrich. Dit werk van Frédéric roept eenzelfde gevoel bij me op. De Vlaamse vrouw die rustig en gestaag doorwerkt, sober gekleed in zwart, zwijgend kijkend over het stadsgezicht dat zich door het open raam voor haar ontvouwt. Misschien Gent, Brugge. Rechts in een zijkamertje worden een muur met ervoor enkele eenvoudige meubelstukken en een paar bloemen opgehaald door een van links binnenvallend licht, weerspiegeld in de strak geboende vloer.

Bescheidenheid die zich toont op afstand, vanop van op de rug. Alles ademt stilte en intimiteit. Huiselijke eenvoud. Zo is het goed. Was het goed. Zo had het misschien wel altijd moeten blijven. Maar niets blijft voor de eeuwigheid. Behalve dan de schilderijen. Het is veel geld, maar van mij mag het.