Labels

woensdag 17 januari 2024

Japi, Bavink en Klinkenberg

 
Karel Klinkenberg (1852-1924), “Montelbaanstoren”, 80,5-121 cm, z.j. privé collectie Noorwegen


Ik ben geen Amsterdammer. Maar toch voelt het een beetje als mijn stad. Ik denk uit een vorig leven, wie zal het zeggen. De tijd heeft lang stil gestaan in Amsterdam. Zoals de tijd is blijven hangen in mijn leven, en een stukje zal verdwijnen na mijn dood.

Maar zover is het nog niet!

Ik heb een boekje met de titel “Japi en Bavink en de doorbraak van de moderne kunst”, waarin een verband wordt gelegd tussen de verhalen van Nescio en de ontwikkeling van stromingen als het Hollands impressionisme en het luminisme. Klinkenberg hoort daar niet bij, dat was nog iemand van de oude stempel. Maar de verwantschap met Nescio zie ik ook bij hem. 

Laat het even gezegd zijn.


“Munttoren, Amsterdam”