Labels

zondag 28 april 2024

Spaans avontuurtje

 
Konstantin Korovin, “Op het balkon”, de Spaansen Leonora en Ampara”,
1888-1889, 62 x 39 cm, olieverf, Tretjakov Galerij Moskou 

In 1888 reisde Konstantin Korovin met zijn mecenas Savva Mamontov naar Italië en Spanje en verbleef onder meer in Valencia. Volgens Korovins memoires vroeg hij aan de portier van het hotel waar hij verbleef om een meisje te zoeken dat voor hem wilde poseren. De portier kwam terug met twee, Leonora en Ampara, twee vriendinnen. Hij maakte een schets van de meisjes staande voor het Frans balkon op zijn hotelkamer, waar ze - ogenschijnlijk onbespied - geanimeerd naar buiten kijken naar een voorval op straat. Omdat de meisjes niet voor het poseren betaald wilden krijgen nam Korovin ze vervolgens mee naar de bazaars van de stad en kocht ze daar schoenen en een sjaal met een Japanse print, die ze altijd al zo graag hadden willen hebben. Aldus Korovin. Een genereus gebaar voor een middagje poseren. Je schrijft niet altijd alles op voor het nageslacht, schiet even door me heen. Wel een beetje érg gezellig zo, met zijn drietjes, denk ik dan. Maar dan stop ik die gedachtes ook maar snel weer weg.

Korovin werkte de schets uit tot een prachtig dubbelportret dat hij in 1889 in Moskou voltooide. Het wordt beschouwd als een overgangswerk in zijn oeuvre, van realisme naar impressionisme, met scherp oog voor het voorbijgaande moment en veel aandacht voor kleurverhoudingen, lichtinval en - Korovin eigen - het decoratieve. In eigen land werd het werk in 1889 door de kring rond Vasili Polenov geselecteerd voor een expositie van de Zwervers, in 1900 maakte het deel uit van de Russische presentatie op de Wereldtentoonstelling te Parijs. Voor mij is het vooral stof voor verbeelding. Maar ook daar moet je goed voor kunnen schilderen.