Labels

zondag 16 april 2023

Wachten op het voorval

 
Sylvia Plath (1932-1963), kort voor haar dood

In de biografie van Sylvia Plath lees ik dat een van haar favoriete verhalen “The Beast in de Jungle” was, van Henry James. Dat gaat over een man die zijn leven lang wacht op een extreme ervaring, iets groots om te gebeuren. Steeds liet hij mogelijkheden voorbijgaan tot hij uiteindelijk beseft dat hij een een passieloos bestaan heeft geleid in afwachting van het grote voorval. James beëindigt zijn verhaal met “het was geen mislukking geweest om failliet te zijn, in zijn eer aangetast, aan de schandpaal genageld, opgehangen: de mislukking was om niet te zijn”.

Ik bewonder mensen als Sylvia Plath, mensen die tot het uiterste gaan. Daarom lees ik ook haar biografie. Ik snap wat er staat, hoe James het bedoelde, ik kan het zelfs voelen. Maar ik zie het toch net een nuance anders. Het geheim is: geen grote dingen verwachten in het leven. Blijf niet wachten op de toekomst. Blijf bij vandaag. Dan zul je het geluk sneller zien. Bijvoorbeeld in een nieuw boek over Sylvia Plath dat ik net heb gekocht. En waarin ik met veel genoegen begonnen ben. Mij verheugend op het voorjaar.