Labels

maandag 3 april 2023

Prijsverschil

 
Louis Henri Salzmann, “Dos de femme”, 55 x 45 cm. ca. 1939,
als ik dit schrijf te koop voor €877,-

Louis Henri Salzmann (11 december 1887 - 19 mei 1955) was een Zwitsers kunstschilder , die studeerde aan de École des Beaux Arts te Genève. Hij schilderde vooral landschappen en stadsgezichten. Daat gaat hij de canon van de kunsthistorie niet mee binnentreden. Bij toeval evenwel werd mijn aandacht getrokken door “Dos de femme”. Het stond voor 877 euro te koop via Artsper, een soort Marktplaats voor kunst. Ik meende even met een Degas te maken te hebben. Ik zou het alleen niet hebben geloofd, voor die prijs. En ik heb het uiteindelijk ook niet gekocht. Ik ben niet alleen, immers. Met zo’n onbekende Zwitser kon ik me niet verantwoorden. Maar het blijft een vreemd fenomeen dat we een schilderij uiteindelijk ook beoordelen, of er veel geld voor willen betalen, afhankelijk van de naam die eronder staat.

Maar misschien ligt het wel aan mij.


Edgar Degas, “Femme nu, de dos, se coiffant”, 71 x 59 cm, 1886-1888,
Ooit bij Sotheby’s te koop aangeboden met een geschatte waarde van 15-20 miljoen.