Labels

donderdag 6 april 2023

Kaïn en Abel

 
Gustave Doré

Ik kijk tussen neus en lippen door naar de Passion. 

Er lijkt enig begrip voor Judas. In Harlingen notabene.

De Bijbel is vol van dit soort verhalen. Denk aan Kaïn en Abel:

Kaïn werd landbouwer; Abel werd herder. Op een keer brachten de broers God een offer. Kaïn offerde een deel van zijn oogst en Abel een dier van zijn kudde. God merkte het offer van Abel op, maar had geen oog voor het offer van Kaïn. Kaïn werd woedend. God vroeg Kaïn waarom hij zo kwaad werd en waarschuwde hem dat zonde op de loer lag.
Kaïn vroeg Abel om het veld in te gaan. Vervolgens doodde Kaïn zijn broer.

Ik denk aan Cohen’s “Song of Isaac”, waarover ik al schreef.

And mercy on our uniform, 
Man of peace or man of war, 
The peacock spreads his fan.

Wat heet rechtvaardigheid?

Als kind geloofde ik meneer pastoor. Elke week een verhaal.

Ik verbaas me hoe al die verhalen zo lang stand hebben gehouden.