Labels

donderdag 18 november 2021

Waai waai

 
Willem Bastiaan Tholen, “Plankier Enkhuizen”, 1918, particuliere collectie


Willem Bastiaan Tholen was een Hollander in al zijn vezels. Maar hij had ook ScandinaviĆ«r kunnen zijn. In Zweden zijn veel meren en overal stijgers. Ik was er en heb op die stijgers gezeten. Gezwegen. Een stijger leidt tot mijmeren, melancholie, over einders die nooit zijn bereikt, over verten die zwak blijven roepen. Waai waai. ScandinaviĆ« heeft mooie landen, ik ben er geweest, nog niet zo lang geleden, en ik was er graag. Maar ook Nederland is mooi, nog steeds, als je het maar wilt zien. Ik woon er graag, net als Willem Bastiaan Tholen. En het verschil met ScandinaviĆ« is uiteindelijk niet zo groot. Dat wist ook Tholen. Dat zie ik in “Plankier Enkhuizen”. Dat voel ik bij herinnering.