Labels

zondag 25 juni 2023

De verbazing blijft

 
Lavr Kornilov

Ook al schop je 99 mensen op 100 een geweten, er blijft dan nog één smeerlap over en die wordt president. En als je die durft te schoppen, vlieg je de gevangenis in”.

Citaat uit ‘Verscheurd jeugdportret’ (1975), van Louis Paul Boon, onze Belgische grootmeester die zelf geen president wou zijn omdat het dan met het kompas altijd fout gaat.

Ik haalde het citaat al eens aan in verband met Trump en de Capitoolbescherming. De oorlog in Oekraïne was nog niet begonnen. Het geldt voor de goeien en de kwaaien. Ik las dat Navalny opnieuw wordt berecht. Gisteren maakte Prigozhin in Rusland het kompas even zoek. Benieuwd hoe het met hem afloopt.

Er is geen hoop op beterschap, maar de verbazing blijft.

Maar laat ik me niet meer kwaad maken op mijn tweeenzestigste jaar, dat is niet goed voor mijn hart, vervolgt Boon, de oorlog in gedachte. <...> En dat u misschien gedacht hebt net als mijn vader vroeger: “het is een les geweest”. Een les die hij trouwens de volgende dag reeds vergeten was.

Ik verval in herhaling. Zoals alles.