Labels

vrijdag 16 juni 2023

Still shining

 
Hans Jochem Bakker, “Shining”, zeefdruk op leder, 100x120 cm, 2019

Ik hou van mooie dingen. Ik hou van kunst. Kunst voegt kwaliteit toe aan het leven. Ik hou van de grote kunst, heb een grote kast vol kunstboeken. Veel geschreven op Wikipedia. Ik zit weer in Tate bij de Rothko’s.

Toch heb ik geen grote kunst in mijn kamer hangen. Niet in de klassieke zin des woords. Mijn vrouw beslist ook mee. Een reproductie van Klimt heeft het niet gehaald. Aan de grote muur hangt sinds enkele jaren een zeefdruk van Hans Jochem Bakker. Professioneel kunstenaar. Wikipedia heeft hij nog niet gehaald. Maar wel mijn woonkamer. En dat is ook wat waard.

“Shining” heeft iets uit de dromen uit mijn adolescentenjaren. Zo had ik het toen kunnen maken, als ik kunstenaar was geworden. Er zit veel beweging in en toch voelt het evenwichtig, als een afgerond geheel. Wellicht was dat toen al mijn droom, denk ik achteraf. De mooie vrouw met donkere melancholische blik. Waarschijnlijk is dat waarom! Zeker niet alleen de keuze van mijn vrouw! 

Bakker is een van de besten. Daar kan geen reproductie van Klimt tegenop. Dat durf ik met mijn kennersblik te zeggen.