Labels

dinsdag 10 september 2024

Constance naast Walter

 
Constance Rea, “The Balcony”, ca. 1920

Ik loop door de Laing Art Gallery in Newcastle upon Tyne en herken veel kunstenaars, schilderijen ook, zoals William Hunts droevige “Isabella and the Pot of Basil”, die ik ooit op Wikipedia zette. De aandacht wordt echter getrokken door een schilderes die ik nog niet kende, Constance Hannah Rea (ca. 1866-1952), die zelfs op de Engelse Wikipedia geen plek heeft. Een omissie die ik hier maar een beetje probeer op te vullen.

Constance Rea werd circa 1866 geboren in Londen als Constance Hannah Halford. In 1896 was ze ze debutanten bij de Royal Academie. In 1907 trouwde ze met de kunstschilder Cecil Rea (1861-1935). Beiden waren ze lid van de ‘Society of 25 Artists’ en de Chelsea Arts Club’. In totaal staan 191 van haar schilderijen geboekstaafd bij Britse exposities, meestens tussen 1891 en 1925, 27 keer exposeerde ze bij de Royal Academie. Haar hele leven woonde ze in Londen. In 1921 verhuisde ze met haar man naar Garden Lodge, Logan Place, Kensington, W8, dat ruim een halve eeuw later, in 1980, door Freddy Mercury zou worden gekocht.

Veel meer krijg ik zo snel niet gevonden op het internet. Haar werken doen soms minder dan duizen euro op veilingen. Toch kan dat zeker niet gelden voor “The Balcony”, dat mij doet denken aan de grote impressionisten, aan Walter Sickert (1860-1942), om dan maar eens een Brit te noemen. Een leeftijdsgenoot, ook werkend in Londen. Ze zullen elkaar vast gekend hebben. Beide werken hadden niet misstaan zij aan zij in een museum. Als ik curator was zou ik een expositie organiseren van werken die balcons in het theater uitbeelden. Constance Rea en Walter Sickert zou ik naast elkaar hangen. Constance verdient het. Dat is wat ik vind.


Walter Sickert, “Gallery of Old Bedford”, 1894-95