Labels

maandag 20 mei 2024

Keine Maikäfer

 


Es gibt wichtigere Dinge, aber ich schreibe trotzdem
Auf ein Birkenblatt die Noten für ein Käferrequiem
Es gibt sicher ein Problem, dessen Forschung sich mehr lohnt
Als, warum denn heut' im Parkhaus, wohl kein Maikäfer mehr wohnt

Reinhard Mey

Mijn ouders hadden in de jaren zeventig een LP van Reinhart Mey. “Es gibt kleine Maikäfer mehr”. De insecticiden hadden hun verdelgende werk gedaan. Maar dan vandaag… Ik heb wat in mijn tuin gewerkt en bij het opruimen van het tuinafval zie ik er ineens eentje kruipen. Snel maak ik een foto en zoek op het internet. Een meikever! Ze leven nog! Ik weet hoeveel ontwikkeljaren als engerling aan de huidige toestand zijn vooraf gegaan. Mijn vader legde het me als kind al eens uit. Even opgetogen. Maar één kever maakt nog geen lente, of hoe zeggen ze dat. We krijgen een kabinet dat niet zoveel opheeft met de natuur. Andere plannen hebben blijkbaar voorrang. Mij wordt niks gevraagd. Het requiem van Reinhart Mey zingt voortdurend door mijn hoofd. Ik denk aan mijn vader. Aan Reinhart Mey. We zijn vijftig jaar verder. Alles wat er gewonnen is is zo ook weer verloren. Het moment voorbij wordt ik er niet vrolijker van.