Labels

donderdag 16 mei 2024

In het café

 
Robert Koehler, “In het café “, 49,8 x 38,1 cm, 1887, particuliere collectie 

Robert Koehler (1850-1917) was een in Hamburg geboren kunstschilder die al op 3-4 jarige leeftijd met zijn familie naar Amerika (Milwaukee) emigreerde. In 1871 trok hij naar New York en bezocht daar de National Academy of Design. In 1873 ging hij naar Duitsland om te studeren aan de kunstacademie van München, waar hij vriendschap sloot met William Merrit Chase en Frank Duveneck. In 1892 keerde hij terug naar New York, waar hij ook in het kunstonderwijs actief werd.

Misschien wel het mooiste schilderij van Koehler is “In het café” uit 1887, in 1893 tentoon gesteld tijdens de Columbian Exposition in Chicago. Merkwaardig is het ook, tenminste voor mij. Bij goed kijken zie je namenlijk op de raam van het café staan: Thee en chocolade, in het Nederlands notabene. Op Vlaams, zo men wil. Ik heb niet kunnen achterhalen welk uniform de man voor het raam draagt.

Op de stoel naast de elegante dame ligt een hoge hoed. Zou die van Koehler kunnen wezen, die even een schets wilde maken? In 1886 ontmoette Koehler zijn latere vrouw Marie Fischer in het Zuid-Duitse Überlingen, aan de Bodensee. Is zij het? Zouden ze op huwelijksreis zijn geweest?

Vanavond was ik uit eten, met collega’s. In een knusse gelegenheid. Het was gezellig, met mooie mensen ook aan andere tafeltjes. Bijna honderdveertig jaar later is er toch ook veel hetzelfde gebleven, denk ik dan. En dat doet me deugd. Soms is het gewoon goed. En mensen zelf veranderen ookniet zo snel… zelf veranderen ook niet zo snel…